علی آتش سوز؛ کامران فیضی؛ ابوالفضل کزازی؛ لعیا الفت
چکیده
در محیط پیچیده و غیرقابل پیش بینی زنجیرۀ تأمین، هر تلاشی برای کاهش یک ریسک می تواند منجر بهکاهش یا افزایش دیگر ریسک ها شود؛ بنابراین دست یافتن به تصویری کلی از ریسک های زنجیرۀ تأمین وروابط بین آنها ضروری و منجر به استراتژی کاهش ریسک مؤثرتر و جامع تر می شود. هدف این مقاله شناساییو استخراج ساختار روابط ریسک های بالقوه زنجیرۀ تأمین با ...
بیشتر
در محیط پیچیده و غیرقابل پیش بینی زنجیرۀ تأمین، هر تلاشی برای کاهش یک ریسک می تواند منجر بهکاهش یا افزایش دیگر ریسک ها شود؛ بنابراین دست یافتن به تصویری کلی از ریسک های زنجیرۀ تأمین وروابط بین آنها ضروری و منجر به استراتژی کاهش ریسک مؤثرتر و جامع تر می شود. هدف این مقاله شناساییو استخراج ساختار روابط ریسک های بالقوه زنجیرۀ تأمین با به کارگیری رویکرد مدل سازی تفسیری-ساختاری می باشد. در این مقاله، با مطالعه ادبیات تحقیق و بر اساس روش دلفی و روایی محتوایی ریسک های اصلیزنجیرۀ تامین صنعت پتروشیمی شناسایی شده و سپس با استفاده از فرآیند مدل سازی تفسیری- ساختاری مدلنشان دهندۀ روابط بین ریسک ها استخراج و در نهایت بر اساس قدرت هدایت و وابستگی دسته بندی می شوند. نتایجنشان داد که ریسک های محیط خارجی زنجیرۀ تأمین )ریسک های طبیعی، سیاسی/اجتماعی، خط مشی و اقتصادکلان( در سطوح پایین مدل قرار گرفته و دارای بیشترین تأثیرگذاری بر دیگر ریسک ها بوده و عامل ظهور و یاتشدید ریسک های محیط صنعت )بازار محصول و رقابت، بازار نهاده ها و ارتباطات و همکاری( و محیط سازمانی)ریسک های عملیاتی، مالی، استراتژیک، تعهد و فرهنگ سازمانی و کارکنان( می باشند.
ابوالفضل کزازی؛ مقصود امیری؛ فاطمه رهبر یعقوبی
دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، ، صفحه 49-79
چکیده
پژوهش حاضر کاربرد روش های تصمیم گیری با شاخص های چندگانه را در ارزیابی و انتخاب استراتژی های شرکت تماد مورد ملاحظه قرار می دهد. بدین منظور در مرحله اول با تشکیل گروه خبرگان در شرکت تماد، استراتژی های شرکت از طریق ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها شناسایی شده و در مرحله دوم، استراتژی های حاصله توسط تکنیک ELECTRI III رتبه بندی شده ...
بیشتر
پژوهش حاضر کاربرد روش های تصمیم گیری با شاخص های چندگانه را در ارزیابی و انتخاب استراتژی های شرکت تماد مورد ملاحظه قرار می دهد. بدین منظور در مرحله اول با تشکیل گروه خبرگان در شرکت تماد، استراتژی های شرکت از طریق ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها شناسایی شده و در مرحله دوم، استراتژی های حاصله توسط تکنیک ELECTRI III رتبه بندی شده اند. شاخص های مورد نیاز جهت ارزیابی استراتژی از منابع گوناگون شناسایی و گردآوری شده و با آرای صاحب نظران حوزه استراتژی نهایی گشته اند. اوزان شاخص ها توسط روش PCT یا RTC و ارزش حدود آستانه شاخص ها نیز به طور مستقیم توسط تصمیم گیرندگان تعیین شده اند. با توجه به ماهیت عدم اطمینان و ابهام موجود در ارزیابی استراتژی ها، از قابلیت های منطق فازی جهت تکمیل ماتریس عملکرد تصمیم گیری بهره برداری شده است. علاوه بر آن به منظور افزایش دقت فرایند تصمیم گیری و نیز سنجش کارایی نتایج، به تحلیل حساسیت رتبه بندی های به دست آمده با دو رویکرد پرداخته شده است. نتایج حاصله از رتبه بندی اولیه و نیز تحلیل حساسیت نتایج آشکار می سازد که روش ELECTRE III می تواند رتبه بندی گزینه های استراتژیک شرکت نماد را فراهم می آورد.
روح الله سهرابی؛ ابوالفضل کزازی؛ جهانیار بامداد صوفی
دوره 6، شماره 17 ، مهر 1386، ، صفحه 49-73
چکیده
با وجود آنکه ضرورت و اهمیت چابکی زنجیره تامین در بسیاری از صنایع چه از نظر علمی و چه از بعد تجربی بر کسی پوشیده نیست و همچنین لزوم سرعت عمل، پاسخگویی به مشتریان، تغییرات روز افزون بازار و نیازهای مصرف کنندگان، لزوم انعطاف هر چه بیشتر در سازمان ها و تولید، حرکت به سمت ایجاد شبکه در حوزه فیزیکی و مجازی، حذف اتلاف ها در سازمان امروزه از ...
بیشتر
با وجود آنکه ضرورت و اهمیت چابکی زنجیره تامین در بسیاری از صنایع چه از نظر علمی و چه از بعد تجربی بر کسی پوشیده نیست و همچنین لزوم سرعت عمل، پاسخگویی به مشتریان، تغییرات روز افزون بازار و نیازهای مصرف کنندگان، لزوم انعطاف هر چه بیشتر در سازمان ها و تولید، حرکت به سمت ایجاد شبکه در حوزه فیزیکی و مجازی، حذف اتلاف ها در سازمان امروزه از بدیهی ترین واقعیت های حاکم بر کسب و کار و عرصه مدیریت و سازمان محسوب می شوند شرکت های نفتی در ایران توجه چندانی به این مسائل و ترسیم و توسعه زنجیره تامین خود ندارند. مفهوم سازی چابکی در کل زنجیره تامین شرکت ملی نفت ایران، تعیین مولفه ها و شاخص های ارزیابی چابکی زنجیره تامین و طراحی ارتباطات بین مولفه ها از مواردی است که در مقاله حاضر با استفاده از روش های کیفی مانند مورد پژوهی، دلفی و روش های کمی آماری و روش مدل یابی معادلات ساختاری مد نظر قرار گرفته است. همچنین در این مقاله به مرور ادبیات مربوط به چابکی زنجیره تامین و جایگاه چابکی زنجیره تامین در شرکت های نفتی نیز پرداخته شده است.
ابوالفضل کزازی؛ حسین عبودی؛ مهدی حداد زاده
دوره 3، شماره 11 ، دی 1384، ، صفحه 63-83
چکیده
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله ...
بیشتر
سیاست حذف یارانه غیر مستقیم و تبدیل آن به یارانه های مستقیم از سیاست های اصلی کشور طی برنامه های گذشته بوده است و دولت طبق برنامه چهارم توسعه موظف به ساماندهی نظام یارانه ای بخش فرهنگ با رویکرد تغییر نظام پرداخت یارانه تولید به سمت مصرف شده است. طی سالهای اخیر شاهد هستیم که یارانه توزیع کاغذ روزنامه کشور همواره بصورت غیر مستقیم و بوسیله تخصیص کاغذ یارانه ای به مطبوعات انجام گرفته است و همین امر مشکلات فراوانی را برای تولید کنندگان کاغذ بوجود آورده است. این پژوهش به بررسی و تجزیه تحلیل سیاستهای اقتصادی – بازرگانی دولت در زمینه صنعت کاغذ روزنامه پرداخته است. عوامل موثر بر بازار کاغذ روزنامه داخلی با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه و در قالب مدل PEST در چهار حوزه سیاسی، اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و تکنولوژیکی شناسایی و اولویت بندی شدند. در این مقاله سیاستهای حمایتی دولت که به عنوان مهمترین عامل موثر بر صنعت کاغذ شناسایی شد بصورت کامل تشریح و راهکارهای مناسب در این زمینه ارائه گردیده است.
ابوالفضل کزازی؛ یحیی دهقانی
دوره 1، شماره 3 ، دی 1382، ، صفحه 31-71
چکیده
امروزه اندیشه مشتری مداری و جلب وفاداری مشتری در کنار بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اثر بخشی و کارایی سازمان هایی را که می خواهند در رقابت جهانی حضور چشمگیر داشته باشند افزایش داده است.
فزونی عرضه کالا و خدمات توسط مشتری، سازمان های نوین را وادار کرده است که ضمن پاسخگویی به انتظارات مشتریان همواره در راستای ارتقاء کیفیت ...
بیشتر
امروزه اندیشه مشتری مداری و جلب وفاداری مشتری در کنار بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اثر بخشی و کارایی سازمان هایی را که می خواهند در رقابت جهانی حضور چشمگیر داشته باشند افزایش داده است.
فزونی عرضه کالا و خدمات توسط مشتری، سازمان های نوین را وادار کرده است که ضمن پاسخگویی به انتظارات مشتریان همواره در راستای ارتقاء کیفیت کالا و خدمات خود نیز کوشا باشند. به این دلیل اکثر سازمان های موفق الگو و آرمان مشتری محور را برای توسعه فعالیت خود انتخاب نموده اند. تحقق این امر مستلزم ایجاد ویژگی انعطاف پذیری، سرعت، کیفیت و قیمت مناسب در پاسخ به انتظارات مشتریان می باشد. در این پژوهش سعی شده تا با استفاده از مدل سروکوال رضایت مندی مشتریان و پاسخگویی شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را در قالب پنج بعد ظاهر فیزیکی، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی مورد بررسی قرار دهیم.
در این تحقیق، نشان داده می شود که شکاف کیفیت خدمات پستی درک شده توسط مشتریان (درک – انتظار) و شکاف کیفیت خدمات پستی تحویلی (واقعیت موجود – شناخت انتظارات مشتری) با رضایت مشتری رابطه معنی داری دارد.